Když se utrechtský patricij Jaspar Schade nechal v roce 1645 portrétovat od slavného haarlemského malíře Franse Halse, pravděpodobně se mu ani nesnilo o tom, že bude právě prostřednictvím této podobizny pozván ke královské audienci.
A přesto právě to se mu po téměř 360 letech podařilo ve chvíli, kdy nizozemská královna Beatrix při svém posledním úředním aktu před předáním trůnu králi Willemovi a královně Maximě otvírala v Haarlemu 23. března 2013 výstavu Frans Hals - z očí do očí s Rembrandtem, Rubensem a Tizianem.
Z očí do očí s Jasparem Schadem, jehož podobizna dnes patří k mistrovským dílům Sbírky starého umění Národní galerie v Praze, komentovala královna Beatrix jeho zjev okamžitě slovy: „ to je ale arogantní páv…“. Ve skutečnosti: oblečen podle nejnovější (a nejdražší !) francouzské módy své doby, s paží sebevědomě opřenou v bok, pohlíží na nás Jaspar lehce s výšky dolů.
Vedle prominentních výpůjček, např. z pařížského Louvru, z londýnské Národní galerie nebo z madridského Prada setrvá pražský obraz až do konce července v haarlemském muzeu, které nese Halsovo jméno. Výstava je oslavou stého výročí založení tohoto muzea a znamená vyvrcholení slavností Roku Franse Halse. Představuje umělce a jeho virtuózní malířský rukopis poprvé v kontextu jeho slavných mistrovských kolegů jako byl Rembrandt nebo van Dyck a poukazuje na oboustranné vztahy a inspiraci.
Pro kurátorku výstavy, Anne Tummers byla výpůjčka pražského Portrétu Jaspara Schade od začátku srdeční záležitostí a zvláštním přáním. Sdílí totiž mínění mnoha kolegů, že portrét představuje jedno z nejkrásnějších a nejvzrušivějších děl, které kdy Frans Hals vůbec vytvořil.
Obraz se v Haarlemu znovu setkal se svým „protějškem“ z Rijksmusea v Enschede. O devět let později vznikl totiž Jasparův portrét, který zhotovil roku 1654 bývalý dvorní malíř v Anglii, Cornelis Jonson van Ceulen. Obě tato díla byla vystavena jako protějšky k Halsovu obrazu v minulém roce na výstavě Rembrandt &Co. v Praze ve Šternberském paláci a návštěvníci se mohli těšit z této vzácné příležitosti. Také na královnu Beatrix, jak se zdálo, toto sousedství zapůsobilo: zatímco Frans Hals svým rychlým štětcem vykouzlil na plátně v individuální momentce dosud svobodného Jaspara v jeho mladistvém elánu a hrdosti, podává nám Jonson van Ceulen elegantní a důstojný, ale zároveň konvenční obraz ženatého, společensky již uspokojeného muže. Jeho aristokratickou auru odkryla panovnice na první pohled. Jaspar Schade, známý jako mimořádně ctižádostivý muž, dbalý vnější sebeprezentace by měl zcela jistě nezastíranou radost z královské audience a z defilé 90 000 návštevníků výstavy.
Po návratu z výstavy v Haarlemu, která končí 28.7. 2013, je Portrát Jaspara Schade od Franse Halse Pražském publikumu opět k dispozici ve Šternberském Paláci od 13.8. 2013.
Žádné komentáře:
Okomentovat